Dark Heresy: Lista Umiejętności

radekg Fate, Wh40k

Survival is no birthright, but a prize wrested from an uncaring galaxy by forgotten heroes!Captain Mimir

Poniżej znajdziecie listę umiejętności używanych w hack’u Dark Heresy na system Fate Core.

Tzw. Work in Progress….

Blef wykorzystywany jest zawsze wtedy gdy próbujesz oszukać drugą osobę.

OPrzezwyciężanie

Użyj Blefu aby przekonać kogoś by cię przepuścił, uwierzył w kłamstwo lub uzyskać coś od kogoś ponieważ uwierzyli w jedno z twoich kłamstw. Przy pomniejszych BNach będzie to test Przezwycięzania, przy innych będzie to rywalizacja. Cel będzie się bronił z Empatii.

Blefu używa się również przy rozpatrywaniu czy przebranie działa (na sobie czy innych).

CUzyskanie przewagi

Użyj blefu aby wywołać miejscową nieuwagę lub fałszywą historyjkę np. „Hej, coś jest za tobą!”

AAtak

Blef nie jest wykorzystywany przy atakach.

DObrona

Blef używany jest jako obrona przeciwko Śledztwu (fałszywe informacje) oraz przeciwko atakom z Empatii (odkrycie prawdziwego motywu).

Sztuczki

Kłamstwo za Kłamstwem

Otrzymujesz +2 do Uzyskania Przewagi wobec osoby, która już raz uwierzyła w twoje kłamstwo

Budowa przedstawia czystą siłę fizyczną, a także budowę fizycznę (w sensie wielkości) – podczas gdy Atletyka odpowiada za umiejętność wykorzystania ciała.

OPrzezwyciężanie

Użyj Budowy aby pokonać przeszkody, które wymagają brutalnej siły – zwykle pokonuje się w ten sposób aspekty sytuacyjne nałożone na strefę. Możesz użyć tej umiejętności do rozwarcia krat lub wywarzenia zamkniętych drzwi. Budowa używana jest również podczas siłowania się na rękę lub innych zawodów wymagających siły.

CUzyskanie przewagi

Budowa ma wiele zastosowań podczas akcji Uzyskania Przewagi np. podczas pochwycenia i trzymania kogoś, tworząc aspekt Przyszpilony lub Zablokowany. Możesz użyć również Budowy aby odkryć fizyczne ułomności przeciwnika.

AAtak

Budowa nie jest używana do Ataku.

DObrona

Budowa nie jest używana do Obrony

Zasada Specjalna

Budowa daje ci dodatkowe pola na torze presji fizycznej i/lub miejsca na konsekwencje. Budowa na poziomie +1 lub +2 dodaje jedno pole (w sumie 3). Budowa na poziomie +3 lub +4 dodaje 2 pola (w sumie 4). Budowa na poziomie +5 dodaje 2 pola (w sumie 4) oraz jedno miejsce na Lekką Konsekwencję – może ono zostać użyte jedynie do fizycznych ran.

Sztuczki

Przyjmę to na klatę

Możesz bronić się za pomocą Budowy przeciwko atakom wykonywanym pięściami lub broniami obuchowymi, jednak przy remisie otrzymujesz zawsze jeden punkt presji fizycznej.

Dowodzenie przedstawia umiejętność prowadzenia wojska do walki, przekazywanie jasnych rozkazów i prowadzenie efektywne formacji.

OPrzezwyciężanie

Podczas konfliktów w jednostce (np. związanych z łańcuchem dowodzenia) możesz użyć umiejętności Dowodzenia aby je rozwiązać. Umiejętność tą można również wykorzystać do rozwiązania problemów z morale podwładnych – zmniejszenie o jedno przesunięcie toru presji morale lub „leczenie” konsekwencji związanych z tymże.

CUzyskanie przewagi

Możesz użyć umiejętności Dowodzenie aby uzyskać przewagę taktyczną na polu bitwy i przekazać ją swoim

AAtak

Dowodzenie może zostać użyte do akcji ataku podczas rozpatrywania wielkich bitew, gdy gracze mają do dyspozycji wiele oddziałów.

DObrona

Dowodzenie może zostać użyte do akcji obrony podczas rozpatrywania wielkich bitew, gdy gracze mają do dyspozycji wiele oddziałów.

Sztuczki

Szybka decyzja

Wydaj punkt losu (pierwsze użycie podczas jednej bitwy darmowe). Możesz przerzucić wynik oddziału/osoby pod twoim dowództwem, używając w zamian twojej wartości umiejętności Dowodzenie.

Empatia wskazuje umiejętność czytania nastroju i zamiarów drugiej postaci – innymi słowy jest to intelgencja emocjonalna.

OPrzezwyciężanie

Zwykle Empatii nie używa się do testów Przezwyciężania.

CUzyskanie przewagi

Możesz użyć umiejętności Empatia aby odczytać zamiary drugiej osoby, jej nastrój i stan umysłu – oczywiście jeśli możesz nawiązać z nią jakiś osobisty kontakt. Możesz w ten sposób odczytać któryś z aspektów BNa lub czasem nałożyć swój aspekt. Jeśli BN jest świadomy twojego „odczytu” będzie bronił się blefem.

AAtak

Umiejętności Empatia nie używa się do ataków.

DObrona

Empatii używa się do obrony przeciwko blefowi – odczytuje się prawdziwy zamiar osoby, która próbuje kłamać, oszukiwać itp. Umiejętności tej można również użyć aby obronić się przeciwko Uzyskaniu Przewagi przez BNów w sytuacjach kontaktu osobistego.

Zasada Specjalna

Empatię używa się aby zaleczyć konsekwencje natury mentalnej.

Sztuczki

Kłamcy nie oszukasz

Otrzymujesz +2 do testów mających na celu przejrzenie kłamstwa wymierzonego w ciebie lub kogokolwiek innego.

Mam nosa do problemów

Możesz użyć umiejętności Empatia zamiast Spostrzegawczość do ustalenia inicjatywy pod warunkiem, że miałeś sposobność kontaktu osobistego przed rozpoczęciem konfliktu.

W świecie 41. millenium istnieje wiele urządzeń, sprzętów czy substancji, których zastosowanie jest dla zwykłego śmiertelnika zagadką. Korzystanie z techniki wskazuje nie tylko czy wiesz do czego dana rzecz służy ale również umiesz ją uruchomić i/lub zastosować w taki sposób by nie rozzłościć ducha maszyny.

Przy odpowiedniej ilości czasu i materiałów, umiejętność Korzystanie z techniki można również użyć do zbudowania podstawowych lub skomplikowanych urządzeń.

Umiejętność ta polega raczej na zrozumieniu Omnissiah niż na zrozumieniu jak działa dane urządzenie.

OPrzezwyciężanie

Umiejętność Korzystanie z techniki pozwala Ci uruchomić i korzystać z praktycznie każdego zaawansowanego sprzętu, który znajdziesz w ponurym świecie Warhammera. Akcję przezwyciężania można wykorzystać również do zbudowania nowego urządzenia.

CUzyskanie przewagi

Dzięki korzystaniu z techniki możesz zmodyfikować urządzenie, przesterować je dla uzyskania lepszego efektu lub wskazać na jego aspekty, które pomogą ci w wykonywanym zadaniu.

AAtak

Zwykle nie stosuje się Korzystania z techniki do ataku, chyba, że w konflikcie sterujesz maszyną.

DObrona

Zwykle nie sostusje się Korzystania z techniki do obrony, chyba, że bronisz się sterując maszyną.

Sztuczki

Lepsze niż nowe

Jeśli reperujesz jakąś rzecz korzystając z akcji Przezwyciężania i robisz to ze stylem, możesz nałożyć na to urządzenie aspekt związany z dobrą robotą (zamiast przewagi) oraz otrzymujesz darmowe wywołanie.

Zawsze przygotowany

Nie musisz wydawać punktu losu aby zadeklarować, że masz wymagane narzędzia do pracy. Nawet w ekstremalnych sytuacjach potrafisz improwizować na tyle by skorzystać z tej umiejętności.

Otwórz się sezamie

Możesz użyć umiejętności Korzystanie z Techniki zamiast Zabezpieczenia aby wyłączyć zabezpieczenia korzystające z zaawansowanej technologii (kogitatory, pola siłowe).

Medycyna pozwala nastawianie złamanych kończyn, leczenie ran, chorób ale także przeprowadzanie skomplikowanych operacji jak wszczepianie cybernetyki.

OPrzezwyciężanie

Użyj umiejętności Medycyna aby udzielić pierwszej pomocy podczas walki i natychmiastowo wyleczyć jeden poziom toru stresu fizycznego (przesuwając wszystkie zaznaczone pola o jedno w lewo). Możesz również przeprowadzić diagnozę choroby, podjąć próbę leczenia oraz przeprowadzić operację.

CUzyskanie przewagi

Medycyna pozwala ocenić stan pacjenta, znaleźć jego choroby lub ułomności i odgadnąć ukryty aspekt lub nałożyć własny (w przypadku np. podania specjalnych leków)

AAtak

Medycyna nie jest używana do akcji ataku

DObrona

Medycyna nie jest używana do akcji obrony

Zasady Specjalne

Umiejętności Medycyna używa się aby zaleczyć konsekwencje natury fizycznej.

Sztuczki

Jestę doktorę

Możesz użyć umiejętności Medycyna zamiast Wiedzy by uzyskać detaliczne informacje o chorobie, zarazie, truciznach i lekach.

Ogłada to umiejętność nawiązywania pozytywnych kontaktów i budzenia pozytywnych emocji u innych ludzi. To umiejętność bycia lubianym i budzącym zaufanie oraz przekonywania innych do swoich racji.

OPrzezwyciężanie

Możesz użyć Ogłady aby zauroczyć, zainspirować albo przekonać ludzi do zrobienia tego co chcesz. Możesz zauroczyć strażnika, przekonać kogoś aby ci zaufał lub być w centrum zainteresowania w pobliskim barze. Dla bezimiennych BNów będzie to akcja Przezwyciężania lecz dla bardziej znaczących BNów może to być rywalizacja.

CUzyskanie przewagi

Możesz użyć ogłady aby stworzyć pozytywną atmosferę nakładając aspekt na cel lub scenę. Możesz zagrzewać kogoś do akcji tworząc Wysokie Poczucie Własnej Wartości itp.

AAtak

Ogłady nie używa się do akcji ataku.

DObrona

Możesz użyć ogłady aby bronić się przed obrażeniami wobec twojej reputacji, ogólnej atmosfery lub przeciwko atakom, które stawiają cię w złym świetle wobec innych osób. Uwaga: aby bronić się przeciwko atakami mentalnymi użyj Siły Woli.

Sztuczki

Percepcja polega na… spostrzeganiu rzeczy. Wskazuje na ogólną percepcję, umiejętność spostrzegania detali na pierwszy rzut oka i inne akcje dotyczące obserwacji. Zwykle, gdy używasz Percepcji, jest to akcja o wiele szybsza niż Śledztwo, więc detale, które otrzymujesz są bardziej powierzchowne. Z drugiej strony nie poświęcasz na to wiele zasobów.

OPrzezwyciężanie

Zwykle nie wykorzystujesz Percepcji do akcji Przezwyciężania, nawet jeśli to reaktywnie – zauważając coś w scenie, słysząc cichy szept, zauważając ukrytą broń itp.

CUzyskanie przewagi

Możesz użyć Percepcji aby stworzyć aspekt oparty o bezpośrednią obserwację – rzut okiem na detale w pokóju, które rzucają się w oczy, odnalezienie trasy ucieczki z zawalonego budynku, zauważenie kogoś, kto wyłamuje się z tłumu itp. Kiedy obserwujesz ludzi, Percepcja może ci pokazać co się z nimi dzieje „na-zewnątrz”. Możesz użyć Percepcji aby zadeklarować, że twój bohater widzi coś co może mu się przydać w danej sytuacji.

AAtak

Percepcji nie używa się do akcji ataku.

DObrona

Możesz użyć Percepcji aby bronić się przed użyciem Ukrywania się, zasadzkami lub odkryć, że jesteś obserwowany.

Zasady Specjalne

Percepcji używa się aby przy ustalaniu Inicjatywy.

Sztuczki

Ponadprzeciętna intuicja

Akolita jest wytrenowany w zauważaniu przedmiotów, które nie pasują do otoczenia. Może wydobyć najmniejszą nieregularność, odkrywając herezję szerzącą się pod powierzchnią. Po wydaniu punktu losu odkrywasz sekretny aspekt na przedmiocie/osobie i otrzymujesz darmowe wywołanie.

W świecie Warhammera 40k znajdziecie wiele pojazdów, od monocykli po wielkie statki-katedry przedzierające się przez ostępy osnowy. By skutecznie nimi manewrować, prowadzić, pilotować czy obsługiwać, akolici powinni wykupić umiejętność Pilotaż.

Ponieważ każdy typ pojazdu prowadzi się zupełnie inaczej, dla każdego rodzaju pojazdów należy wykupić osobną umiejętność – Pilotaż (Naziemne), Pilotaż (Powietrzne), Pilotaż (Okręty kosmiczne)

OPrzezwyciężanie

Umiejętności z grupy Pilotaż można używać aby pokonać przeszkody pomiędzy strefami, w scenach pościgu czy innych zawodach z wykorzystaniem pojazdów.

CUzyskanie przewagi

Umiejętności Pilotaż możesz użyć aby w jak najlepszy i najszybszy sposób dotrzeć na miejsce, znaleźć skrót, zająć lepszą pozycję, a także, poprzez prowadzenie pojazdu, nałożyć aspekt na inne pojazdy.

AAtak

Pilotażu nie wykorzystuje się bezpośrednio do akcji ataku. Istnieje jednak możliwość taranowania innych pojazdów – twój pojazd otrzymuje wtedy takie same obrażenia co broniący się.

DObrona

Możesz wykorzystać Pilotaż aby uniknąć obrażeń zadawanych pojazdowi ale także bronić się przeciwko nakładanym aspektom z Uzyskania Przewagi czy akcjom Przezwyciężania.

Sztuczki

Moto-Maniak

Możesz użyć umiejętności Pilotaż zamiast Wiedzy aby uzyskać detaliczne informacje na temat innych pojazdów.

Siedzę Ci na Ogonie

Otrzymujesz +2 do odpowiedniej umiejętności Pilotażu w scenie pościgu za innym pojazdem.

Przygotuj się na Uderzenie

Podczas taranowania innego pojazdu, ignorujesz 2 punkty stresu toru fizycznego pojazdu.

OPrzezwyciężanie

Możesz użyć Siły Woli aby pokonać przeszkody, które wymagają wysiłku umysłowego. Zagadki i łamigłówki również wpadają w tą kategorię, tak jak i dowolne zadania absorbujące umysł, takie jak np. deszyfracja. Używaj testów Siły Woli tylko wtedy gdy ważny jest czas w jakim pokonasz wyzwanie umysłowe, a Wiedzy gdy potrzeba czegoś więcej niż tylko brutalnej siły umysłu. Wiele przeszkód wymagającej testu Siły Woli, które napotkasz na swojej drodze będzie częścią Wyzwań.

Wyzwania Siły Woli mogą odzwierciedlać wymagające gry, jak szachy lub współzawodnictwo w ciężkich sprawdzianach.

CUzyskanie przewagi

Możesz użyć Siły Woli aby ustanowić Aspekt na sobie, reprezentujący stan głębokiej koncentracji i skupienia.

AAtak

Siła Woli nie jest używana przy atakach.

DObrona

Siła Woli jest główną umiejętnością używaną podczas obrony przeciwko atakom umysłowym takim jak Prowokacja. Odzwierciedla ona kontrolę bohatera nad swoimi reakcjami. Siły Woli użyjesz również podczas obrony przeciwko Strachowi

Zasada Specjalna

Siła Woli daje ci dodatkowe miejsca na torze presji stresu. Przeciętna (+1) lub Niezła (+2) daje tor złożony z 3 pól.Dobra (+3) lub Świetna (+4) dodaje 3. i 4. pole na torze. Wybitna (+5) i wyżej dodaje nie tylko pola ale również miejsce na dodatkową Łagodną Konsekwencję. Może ona zostać użyta tylko do obrażeń wynikających z traumy umysłowej/duchowej.

Sztuczki

Serce z kamienia

Źródła strachu, które nie wykraczają poza sferę naturalną nie budzą w tobie strachu – otrzymujesz premię +2 do testów obrony.

OPrzezwyciężanie

CUzyskanie przewagi

AAtak

DObrona

Sztuczki

#sztuczka#

Ukrywanie się pozwala uniknąć wykrycia, zarówno chowając się gdzieś lub przemieszczając się w sposób niewidoczny i bezszelestny. Wspaniale uzupełnia się z umiejętnością Zabezpieczenia.

OPrzezwyciężanie

Możesz użyć Ukrywania się aby wykonać zadania, które głównie zależą od bycia niewidocznym. Przemykanie koło strażników, ukrywanie się przed ścigającą cię osobą, nie zostawianie śladów podczas przekradania się itp.

CUzyskanie przewagi

Ukrywania się użyjesz głównie aby tworzyć aspekty na sobie, zajmując doskonałą pozycję do ataku lub/i zasadzki. W ten sposób możesz być Dobrze Ukryty lub Ciężko Uchwytny itp.

AAtak

Ukrywanie się nie jest wykorzystywane do Ataków.

DObrona

Możesz bronić się przed wykryciem przez kogoś używającego umiejętności Percepcja lub zmylić kogoś wykorzystującego umiejętność Śledztwo.

Sztuczki

Twarz w tłumie

Otrzymujesz modyfikator +2 do testów Ukrywania się w tłumie.

Umiejętności Strzeleckie są odpowiednikiem Walki Wręcz dla broni zasięgowych. Umiejętność stosuje się w konfliktach jak i w strzelaniu do celi, które nie bronią się aktywnie (np. tarcze).

OPrzezwyciężanie

Jeśli z jakiegoś powodu musisz zademonstrować swoje Umiejętności Strzeleckie wtedy możesz użyć akcji Przezwyciężania aby szybko zakończyć scenę.

CUzyskanie przewagi

Ogień zaporowy, rozbrojenie strzałem z pistoletu, przyszpilenie przeciwnika itp. pozwalają na nałożenie aspektu na strefę, scenę lub cel.

AAtak
Umiejętności Strzeleckie stworzone są do ataku. Domyślnie bronią zasięgową możesz strzelać na dwie strefy, czasem jednak broń może nieść dalej lub bliżej.

DObrona

Umiejętności strzeleckich nie używa się do obrony – użyj umiejętności Zwinność.

Sztuczki

Przycelowanie

Podczas ataku bronią dystansową wydaj punkt losu – możesz wtedy zadeklarować stan, który chcesz nałożyć na cel, jak np. Odstrzelić rękę. Jeśli ci się uda zadajesz normalne obrażenia i nakładasz aspekt sytuacyjny z darmowym wywołaniem.

Walka Wręcz wykorzystywana jest podczas konfliktów w zwarciu, tak z użyciem broni jak i bez. Odpowiednikiem dla broni zasięgowej są Umiejętności Strzeleckie.

OPrzezwyciężanie

O ile nie potrzebujesz zademonstrować sztuk walki lub nie bierzesz udziału w zawodach to zwykle nie będziesz używał Walki Wręcz w akcjach Przezwyciężania.

CUzyskanie przewagi

Użyj Walki Wręcz aby uzyskać przewagę w konflikcie fizycznym. Jakiekolwiek specjalne ciosy lub ruchy, które dają Ci przewagę wpadają w akcję Uzyskanie przewagi – włączając w to również nieczyste ciosy. Możesz również użyć Walki Wręcz aby znaleźć słabe strony w stylu walki przeciwnika.

AAtak

Walka Wręcz stworzona jest do Ataku.

DObrona

Walki Wręcz używa się do obrony przeciw innym atakom w zwarciu, a także przeciwko nałożonym aspektom wykorzystującym tą umiejętność.

Sztuczki

Walka zespołowa

Akolita jest doświadczony w walce w parze. Kiedy skupia się na jednym celu ze swoim partnerem otrzymuje +1 do testów Walki Wręcz. Jeśli oboje posiadają tą sztuczkę premia wzrasta do +2 (dla obu!)

Rozbrojenie

Akolita może wyrwać broń z rąk swoich przeciwników wykorzystując specjalną technikę sztuki walki lub brutalną siłę. Gracz może wykonać test przeciwstawny do Walki Wręcz przeciwnika. W przypadku wygranej broń wytrącana jest z ręki. W przypadku sukcesu ze stylem, gracz może przejąć broń.

OPrzezwyciężanie

CUzyskanie przewagi

AAtak

DObrona

Sztuczki

#sztuczka#

Zabezpiecznia wykorzystuje się wszędzie tam, gdzie akolita ma do czynienia z mechanizmami służącymi blokowaniu dostępu. Od prostych zasuw, kłódek, zamków aż po terminale kogitatorów, które obsługują potężne pola siłowe chroniące dostępu do wielkich rezydencji czy katedr. Poziom sukcesu może wskazywać jak niezauważalne szkody w mechanizmach poczynił akolita-włamywacz.

OPrzezwyciężanie

Otwieranie zamków, wyłączanie barier, rozbrajanie alarmów itp. Wszystkie te akcje mieszczą się w akcji Przezwycięzania umiejętności Zabezpieczenia.

CUzyskanie przewagi

Akolita może użyć umiejętności Zabezpieczenia aby dowiedzieć się więcej o systemie alarmowym lub innych zabezpieczeniach, znaleźć jej słabe punkty, zatrzeć ślady itp.

AAtak

Umiejętności Zabezpieczenia nie używa się do akcji ataku.

DObrona

Umiejętności Zabezpieczenia nie używa się do obrony.

Sztuczki

Pomiędzy specjalistami

Możesz użyć umiejętności Zabezpieczenia zamiast Ogłada jeśli rozmawiasz z innymi złodziejami.

OPrzezwyciężanie

CUzyskanie przewagi

AAtak

DObrona

Sztuczki

#sztuczka#

OPrzezwyciężanie

CUzyskanie przewagi

AAtak

DObrona

Sztuczki

#sztuczka#

Zwinność wskazuje ogólny poziom wysportowania, czy to poprzez trening, jako dar natury, czy manipulację genetyczną. Wskazuje jak dobry jesteś w ruszaniu swoim ciałem.

OPrzezwyciężanie

Zwinność pozwala przezwyciężyć przeszkody, które wymagają akcji fizycznej: biegania, skakania, wspinania się, pływania itd. Podczas konfliktu możesz wykorzystać Zwinność do przemieszczania się pomiędzy strefami. Rzucasz również na Zwinność podczas pościgów czy zawodów.

CUzyskanie przewagi

Wykorzystujesz Zwinność aby zająć wyższą pozycję, biec szybciej niż przeciwnik lub wykonać różne akrobacje aby zmylić przeciwnika.

AAtak

Zwinność nie jest wykorzystywana przy atakach.

DObrona

Zwinność jest ogólną umiejętnością, na którą rzuca się podczas fizycznej walki przeciwko bliskim lub dystansowym atakom. Możesz również użyć Zwinności aby powstrzymać przeciwnika, który chce obok ciebie przebiec.

Sztuczki

Powstanie

Jeśli zostałeś przewrócony, kiedy przychodzi twoja kolej w inicjatywie, automatycznie powstajesz darmowo usuwając aspekt powalony.